pátek 17. června 2016

Neohlížej se. Nebude se ti líbit, co uvidíš!

Neohlížej se je napínavá young adult, která v sobě mísí prvky detektivky, thrilleru a dívčího románu, celkové spojení těchto stylů vytvořilo z tohoto díla něco neuvěřitelně čtivého.

Příběh je psán z pohledu sedmnáctileté hlavní hrdinky, kterou trápí ztráta paměti. Samantha byla považována za nezvěstnou už několik dní, když ji šerif objevil zakrvácenou, roztřesenou, pomlácenou a bosou šourající se po ulici. Samantha si vůbec nemůže vzpomenout, co se ji stalo. Nepoznává svoji rodinu, kamarády ani dlouholetého přítele. Všichni jsou pro ni cizinci, nepociťuje k nim žádné pouto. Po emocionální a psychické stránce si prošla něčím traumatickým a ztráta paměti ji brání si na osudnou událost vzpomenout.

Postupem času zjišťuje pravdu o svém dřívějším životě a s hrůzou poznává, že byla neskutečně povrchní, vypočítavá a zlá osoba, z které měli ostatní strach. Královna večírků, která pohrdala lidmi, kteří nebyli stejně bohatí nebo úspěšní jako ona.

„Strach a popularita jdou ruku v ruce.“     
                                                                           
 Uvědomila si, že její omluvy jen tak nenapraví roky špatného chování, přesto se o to Samantha pokouší. Už víc nechce být tou dívkou z minulosti, ztrátu paměti bere jako nový začátek. A lidé v okolí zjišťují, že není stejná jako dřív. Pokaždé, když si na něco vzpomene, je na sebe více a více naštvaná, nejradši by vzpomínky nechala spát, ale spolu se Samanthou se ztratila i její nejlepší kamarádka Cassie a jediná Samantha ví, co se jí stalo. A snaží se pomoc s vyšetřováním.

„Co když se ti pravda nebude líbit, Sammy? Co když se tím jen všechno zhorší?“

Postupem času Samanthu začínají provázet bláznivé představy, tajemné vzkazy a pocity, že něco zlého a strašného vyčkává za rohem a sleduje ji. Někdo rozhodně nechce, aby si vzpomněla.

Natáhla jsem ruku, abych pustila hlasitěji rádio a utlumila své myšleny, a vzhlédla.  Ve zpětném zrcátku jsem na zadním sedadle letmo spatřila tmavý stín jeho. Svět se se mnou naklonil, zakymácel se mnou za volantem.

Už dlouho jsem si chtěla přečíst nějakou knihu od Jennifer L. Armentrout, protože na tuto autorku často slýchám chválu a už chápu proč. Autorčin styl psaní je návykový. Knihu jsem vůbec nechtěla odložit. Hrozně mě zajímalo, jak to celé dopadne. A i když jsem ke konci tušila autorčin záměr, šokující závěr mě přesto překvapil. Neohlížej se je tajemný příběh plný pochybností, strachu, ale i odvahy a lásky.



Jennifer L. Armentrout je autorka New York Times. Pod pseudonymem J. Lynn přemilostné příběhy pro mladé. Covenant Series (Závazek) se dočkal televizního zpracování. Román Počkám na tebe se stal bestsellerem New York Times.

Ukázka:
Zvedla jsem chvějící se ruce. Pokrývalo je bláto a škrábance. Nehty jsem měla polámané a od krve. Stříbrný prsten na palci zamazaný od hlíny. Když jsem očima přejela po pažích, vzduch mi v plicích zamrzl. Roztrhané rukávy svetru odhalovaly bledou kůži s modřinami a šrámy. Nohy se mi začaly třást a zavrávorala jsem. Snažila jsem se vzpomenout si, jak k tomu došlo, ale v hlavě jsem měla prázdno – jen černou díru, kde nezůstalo nic.

 Hodnocení: 4,5/5

Recenze napsaná pro Literární svět.

8 komentářů:

  1. Nevypadá to vůbec špatně, poslední dobu se snažím YA trochu vyhnout, ale nakonec stejně po nějaké sáhnu, láká mě jejich neuvěřitelná čtivost :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jak psala Barča, taky bych se už chtěla YA vyhnout, alespon na pár týdnů, ale když ono se to tak rychle čte :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná recenze, a i když je mi už četba pro mládež hodně vzdálená, tak přesto si ji ráda častokrát přečtu :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem nedávno dočetla a moc se mi líbila :) Milé překvapení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.:) Mně se kniha taky moc líbila, je škoda, že není tak známá, protože by si zasloužila zviditelnit. ;-)

      Vymazat
  5. Zní to skvěle! Rozhodně o ní popřemýšlím!
    MichaEla

    OdpovědětVymazat