středa 18. ledna 2017

Černooké Zuzany

Černooké Zuzany jsou povedený psychologický thriller, z kterého budete mít husí kůži a nebudete vědět, čemu věřit.

Zuzano, ach Zuzano, jsi kráskou mou,
své sliby navždy dodržím,
nech mě, ať políbím tvář uplakanou
a nikdy tě už nezraním.
Však povíš-li, udělám
z Lydie
Zuzanu též.

V krátkých kapitolách se střídá minulost s přítomností. Znovu se odkývají staré rány. Hrdinka si prošla peklem. Zažila něco tak krutého a strašného, že ji zradila paměť a ona si nemůže vybavit všechny zrůdné podrobnosti. Vlastní tělo ji chránilo a ona byla na jednu stranu ráda, že je ušetřena některých nepěkných vzpomínek. Ale když na zápraží uvidí kvést černooké zuzany, začne se opět bát, že se pro ni  zlý Netvor vrátí.

Tolik práce, abychom ji přivedli zpět k životu, když jsem si dost jistá, že si přeje, aby v tom hrobě byla usnula a už se neprobudila.

Černooké Zuzany jsou složené ze tří částí a epilogu. V té první se střídají kapitoly zlomené, rozhozené, utrápené, šestnáctileté Tessie s pohledem na věc už dospělé, vyzrálé Tessy. V druhé části hraje významnou roli soudní proces, který odkrývá výpovědi. A na závěr do popředí děje vstupuje významná osoba, která svým vyprávěním doodhalí zbytek skryté pravdy.

Hlavní hrdince se v minulosti stalo něco tak ohavného a strašného, že si dodnes nepamatuje veškeré podrobnosti. Všichni si mysleli, že zvrácený a krutý vrah mladých dívek sedí ve vězení a čeká na trest smrti. Ale po letech se hrdinka přiznává, že si není jistá vinnou Terrella a začíná spolupracovat s jeho právníky na jeho propuštění a zároveň na odhalení pravého viníka. Dlouho se Tesse nechtělo do případu znovu vrtat a zasahovat. Chtěla především chránit svoji dospívající dceru. Ale výčitky svědomí a skrytá tajemství ji nedají spát.

Má matka měla infarkt, babička byla tou divnou a já nejsem, ani nikdy nebudu hrdinkou z pohádky. I když byly všechny také nejdřív obětmi. Sněhurka, otrávena. Popelka, zotročena. Růženka, zavřena. Tessie, pohozena s kostmi.

Na čtení jsem se vrhla s velkým očekáváním, protože kniha je hodně propagovaná, má chytlavou anotaci a navíc okamžitě upoutá svojí obálkou. A byla jsem více než spokojená. Do poslední chvíle jsem neodhalila vraha. Zrazovaly mě informace, mátlo mě okolí i samotné osoby. Ale tak to má u správného kriminálního příběhu být. Já ráda hádám a tápu, netěším mě, když dopředu vím, jak to celé dopadne.

zdroj

 Jde o překvapivý, dramatický příběh, který budete číst s nadšením. V budoucnu se můžeme těšit i na filmové zpracování.


Julia Heaberlinová je americká autorka, která vyrostla v Texasu. Nyní bydlí s manželem a synem poblíž Dallasu. Je oceňovanou novinářkou a napsala již tři psychologické thrillery -  snad se brzy dočkáme překladu i těch zbývajících. ;-) :)

Ukázka:
Lehkomyslně odhozená sirka z auta na opuštěné cestě stála nuzného starého farmáře celou úrodu obilí a připravila půdu pro tisíce žlutých květin, které pole pokrývaly jako veliká zmuchlaná deka.
Oheň také vytvořil náš hrob, nerovnoměrnou mělkou jámu. Černooké Zuzany drze vyrostly a pokryly ji dlouho předtím, než jsme tam skončily my. Černooké Zuzany jsou nenasytné, často jsou prvními rostlinami, které vyrostou na spálené, zničené půdě. Jsou hezké, ale soutěživé, jako roztleskávačky. Žijí, aby vytlačily ostatní.
Jedna sirka, nedbale odhozená, a naše přezdívky jsou navěky zapsané v tradici sériových vrahů.

Hodnocení: 4,5/5


Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku! Knihu si můžete objednat zde.

8 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze :) Kniha mě také hodně zaujala a po tvé recenzi ještě více :) Určitě se po knížce podívám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu. :) Snad se ti kniha bude líbit stejně jako mně. :)

      Vymazat
  2. Povedená recenze! :) Knížku jsem dočetla a jsem z ní nadšená :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Jak už jsi poznala z recenze - mně se kniha taky moc líbila. :)

      Vymazat
  3. Pěkná recenze - kniha mě zaujala.)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze! 😊
    Knihu rozhodně plánuji ☺

    OdpovědětVymazat