úterý 24. ledna 2017

Vadná aneb nikdo není dokonalý

Vítejte ve světě, kde žádná chyba není tolerována. Vše se trestá jako výstraha pro ostatní.

Mezi lidmi se potulují vadní – ti, kteří se dopustili morálních nebo etických chyb. Za trest je jim vypálen jeden z pěti cejchů podle toho, jakou chybu udělali (př. za lež je ocejchován jazyk). Tito lidé jsou vyřazeni z běžné společnosti, musí se řídit určenými pevně danými pravidly. Cejchy nesmí skrývat a navíc nosit červenou pásku, aby mohl kdokoli na první pohled vidět, co jsou opravdu zač. Mají omezený život, svého dohlížitele, který kontroluje, zda něco neporušili. Mají vyhrazená místa, kde mohou sedět nebo se pohybovat, určenou večerku, jídelníček, nemohou cestovat, jsou vystaveni posměškům.

Teď už ale chápu, proč lidé čtou, proč se rádi ztrácejí v životě někoho jiného. Někdy si přečtu větu a úplně sebou škubnu, protože vyjadřuje něco, co jsem nedávno cítila i já, jenomže jsem to nikdy neřekla nahlas.


Výbor v čele se obávaným soudcem Crevanem si hraje na boha a rozhoduje o osudu lidí. S cílem vytvořit společnost plnou eticky a morálně zdatných lidí. Hlavní hrdinka Celestine, byla na rozdíl od své sestry přesvědčená, že Výbor odvádí skvělou prácí. Soudce zná dokonce osobně – chodí s jeho synem.
Poté, co byla potrestána i její blízká sousedka, začala o celé problematice více přemýšlet a najednou vidí to, čeho si dříve nevšímala. Společnost je krutá a ráda ponižuje lidi. Opravdu si vadní zaslouží takové zacházení?

„Doktor Smith povídal, že zlomeného nic nemáš.“
„Ne. Pokud tedy nepočítáte srdce, sebeúctu a víru v lidi.“

Celestine je vzorná, chytrá, zvídavá, vzorná, ráda čte a miluje matematiku. Vše se snaží řešit logikou, která ji přivede do maléru – prostě dokonalá. A i někdo takový byl obviněn, že napomáhala vadnému, což je trestné. Z této šlamastiky se může hrdinka dostat tím, že bude lhát a stane se tak vadnou ve svých očích anebo se přizná k napomáhání a bude za vadnou považována veřejně a její život bude značně omezen. Má v rukou velkou moc a je jen na ní, jak s ní naloží.

Se svou realitou se musím nejprve vyrovnat sama, teprve pak budu moct poslouchat zkreslené vnímání ostatních.

Celý příběh na mě hodně zapůsobil svoji nespravedlností a bezmocí. Hrdinka mi navíc připomínala moji oblíbenou postavu Katniss Everdeen. Stejně jako ona se o nic neprosila, ale okolnosti ji donutili jednat, tak jak jednala. Objevila v sobě sílu, o které nevěděla, že ji vůbec má.

Jakmile jste něco viděli, nemůžete na ten pohled zapomenout. Když jste jednou zaslechli zvuk, nemůžete si namlouvat, že jste ho neslyšeli. V hloubi duše vím, že jsem se dnes naučila něco, co už se nikdy nemůžu odnaučit. A ta část mého světa, která se tím změnila, už nikdy nebude jako dřív.

Plánuji si přečíst další díla úspěšné irské autorky Cecelie Ahern, která se proslavila například PS: Miluji tě, S láskou Rosie, Kdybys mě teď viděla nebo Sběratelem skleněnek. Některé její knihy byly dokonce zfilmované.

Sama autorka v závěru poukazuje na fakt, že poselstvím knihy je, že nikdo z nás není dokonalý.  Že bychom se z chyb měli poučit, abychom je příště neopakovali.

zdroj



















Já si čtení této young adult užila, kniha se mi líbila mnohem víc, než jsem čekala. Příběh je čtivý. Akorát jsem se musela přestat zabývat tím, že je krajně nepravděpodobné a značně nesmyslné, že k vadným lidem se ostatní chovají tak špatně. Jsou tolik trestáni a nenáviděni, více než zločinci a kriminálníci, což je prostě nelogické. Rozhodla jsem se, že tenhle fakt nebudu vnímat a nechala jsem se unášet emotivním dílem, které opravdu umí zapůsobit.

Ukázka:
Velmi často se stává, že vadní musejí stá, přestože je autobus poloprázdný. Z morálního hlediska mi na tom nikdy nepřipadalo nic divného, ale vadí mi, když nastupuju nebo vystupuju a musím se kolem nich protahovat. Přísahala bych, že někteří z nich schválně neuhnou, abych se musela jejich vadného těla dotknout, než se dostanu ke dveřím. Jejich sedadla mají zářivě červený potah a jsou úplně vepředu proti směru jízdy, takže všichni ostatní cestující mají na vadné dobrý výhled. Pozoruju vadnou paní. Sedí sama a páska s jasně červeným symbolem kolem její paže hlásá, co je zač.

Hodnocení: 4,5/5

Moc děkuji nakladatelství Omega za recenzní výtisk. Knihu můžete zakoupit na Knihy Dobrovský.

7 komentářů:

  1. Námět je opravdu zajímavý a když vezmu v úvahu, že Cecelia Ahern je opravdu dobrá spisovatelka, mohlo by to být vážně docela dobré :-) Moc pěkná recenze :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Kniha mě opravdu bavila. Cecelia Ahern mile překvapila. :)

      Vymazat
  2. Děkuju za zajímavý tip, přiznám se, že jsem o knize ještě neslyšela :)

    OdpovědětVymazat
  3. Výborná recenze :) Kniha mě zaujala už v angličtině, takže jsem ráda, že vyšla i u nás :) Jen škoda té české obálky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu. :) Taky jsem moc ráda, že kniha vyšla i u nás.
      Obálka sice mohla být jiná, ale díky té oranžové barvě je opravdu nápadná a hned upoutá. Je agresivnější než originál, ale na druhou stranu se jen tak neztratí. :D

      Vymazat