čtvrtek 11. ledna 2018

Maskované město

Maskované město je pokračováním Neviditelné knihovny. V tomto díle se podíváme do chaosem ovládaných Benátek plných nejrůznějších masek. V knize na vás kromě alternativních světů a magie čekají i majestátní draci nebo nebezpeční fae.

Stejně jako první díl tak i Maskované město se pyšní krásnou a zároveň jednoduchou obálkou, která mě vlastně k celé sérii přivedla. Na rozdíl od jiných negativních ohlasů mně osobně se první díl s názvem Neviditelná knihovna moc líbil, nejvíc jsem si užívala právě popis samotné Knihovny a záviděla jsem místním Knihovníkům, kteří uvnitř této kouzelné budovy nestárnou, jsou obklopeni tolika příběhy a navíc zažívají mnoho dobrodružství a ovládají Jazyk, který jim umožňuje měnit realitu.

Na našem konci vesmíru, abych tak řekl, kde dominují síly chaosu, jsou někteří tak mocní, že jejich síla může prostoupit do samotné země, po níž kráčí. Tak mohou způsobovat zemětřesení, ovlivňovat pohyby přílivových vln, a podobně. 

Během čtení této fantasy séroe se nebudete nudit, autorka vás totiž zasypává nejen akcí, ale i informacemi. Je to taková rychlá, dobrodružná jízda, kde nechybí nejroztodivnější bytosti. Příběh je plný napětí, akce a záhad.

Opět se setkáváme se stejnými hrdiny. Kai je v zácviku u zkušené Knihovnice Irene, která pracuje pro Knihovnu a jejímž úkolem je získávat cenné svazky vybraných děl a tím udržovat rovnováhu ve světě. Zaměstnanci Knihovny pendlují mezi nejrůznějšími dimenzemi v rámci zadaného úkolu a teprve těm ostříleným je přidělena určitá základna, kterou spravují. Irene se mohla konečně usadit ve viktoriánském Londýně, kde se jí líbí. Po boku Kai zažívá jedno dobrodružství za druhým, navíc se spřátelila s místním detektivem. Vše je růžové, až do chvíle, kdy je Kai  nečekaně unesen. Irene za něj měla zodpovědnost, navíc si ho velmi oblíbila, takže ho hodlá za každou cenu získat zpátky. Nečekaná cesta ji zavede do maskovaných Benátek.

Kaiův únos by mohl vyvolat konflikt mezi silami chaosu a řádu, který by zasáhl všechny světy a dimenze. A lidstvo by se mohlo octnout uprostřed křížové palby. Aby tomu zabránila, bude se Irene muset spojit s místním vůdcem fae a vydat se hluboko do světů chaosu, do verze Benátek plné temné magie, prapodivných náhod a neustálých oslav Karnevalu. Tam bude muset svého přítele zachránit dřív, než se z něj stane první oběť katastrofické války.
Ale vyznat se v bouřlivé krajině politiky fae vyžaduje více než Ireninu akademickou moudrost a mrštný jazyk. Aby zabránila Armagedonu, bude možná muset obětovat vše, co je jí drahé. 
(oficiální anotace)

V Maskovaném městě se kromě 27 kapitol dočkáme také rozhovoru s autorkou, který je velmi zajímavý. Blíže nám přiblíží postavy z knihy i vytvořený fantasy svět. Zjistíme něco více o průběhu samotného psaní,. Navíc nám rozhovor osvětlí určité skutečnosti a zajímavosti - např. čtenář může zjistit, jak přesně vypadá znamení Knihovny, které mají Knihovníci vytetované na zádech, nebo třeba jakou postavou byla Irene inspirovaná. Dále nás na konci knihy čekají vysvětlivky, 5 nejlepších knižních loupeží podle Irene nebo třeba legendy Knihovny. Tohle zpestření knihy bylo opravdu vítané a nečekané.

Mýlila jsem se, proletělo ji hlavou. Nebyla to hrozba pro nás. Nebylo to hrozba pro mě. Byla to hrozba pro Kaie, a já ho nechala samotného, a oni ho chytili.

zdroj

Kniha je psána er-formou z pohledu vypravěče, který nám přibližuje osudy uneseného Kaie a odhodlané Irene. Maskované město je psáno svižně, nechybí akce ani nebezpečné přestřelky. Knihou navíc prostupuje magie.

Nevidím důvod, proč neodvrátit možnou válku dříve, než se bude moci stát třeba jen pouhou šarvátkou.

Neviditelná knihovna mě ale přeci jen bavila o trochu víc. I když se mi v Maskovaném městu líbilo místo děje (v Benátkách už jsem byla několikrát a přesto mě plující gondoly nepřestávají fascinovat), tak na můj vkus bylo v příběhu málo Knihovny a ještě méně Kaie. Navíc má autorka tendenci stále něco překombinovávat. V Maskovaném městu mi některé scény přišly trochu přitažené za vlasy a některé momenty bych rovnou vypustila. 

 „Na vzdálenějších koncích Žalářů, Carceri, vás nikdy nikdo nenajde – protože se nikdy nikdo nedozví, kde jste. Není tam sluneční svit ani vítr, jen pohyb vzduchu z obřích mechanismů, který proniká dlouhými chodbami a schodišti.

Genevieve Cogman je anglická autorka, která je odmalička fanynkou Tolkiena a Sherlocka Holmese. Kromě psaní knih ráda hraje počítačové hry, ke kterým dříve psala scénáře. Neviditelná knihovna je jejím debutem. The Lost Plot je čtvrtým a zatím posledním dílem této fantasy série.

Už v první polovině roku 2018 se můžeme  těšit na Hořící stránku, která vyjde v nakladatelství Omega. Jedná se o třetí díl této dobrodružné fantasy série.

Ukázka:
Minulý měsíc se museli vplížit do labyrintu plného robotů pod Edinburghem, aby zachránili kopii ztraceného příběhu Regina Rosae Alžběty Báthoryové. Dnes bez jakýchkoli potíží vklouzli na aukci a zase z ní vyklouzli. (Jeden malý pokus o otravu byl drobný detail.) Irene si nebyla jistá, co přinese zítřek, ale byla tu naděje, že bude zajímavý. „Á“ řekl mírně spokojeným tónem Kai, když zabočili za roh u hospody, na temnou část cesty. „Jak jsem myslel. Sledují nás.“ Irene otočila hlavu a letmo pohledem zachytila dva muže u zatáčky ulice. 

Hodnocení:  3/5

Moc děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu můžete koupit v Knihy Dobrovský

4 komentáře:

  1. Povedená recenze :) Tak to nerada slyším, že autorka má pořád sklon překombinovávat a některé scény působí jako přitažené za vlasy. Četla jsem Neviditelnou knihovnu a přišla mi hrozně chaotická .) Doufala jsem, že v druhém díle se to zlepší :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze, série mě zaujala na první pohled, názvem, anotaci i obálkou. Mám ji na seznamu. :))

    OdpovědětVymazat
  3. Tuto autorku jsem ještě nezkusila, ale myslím, že s tím půjdu něco udělat :D

    OdpovědětVymazat