středa 3. ledna 2018

Mořeplavec

Mořeplavec je třetím dílem nezapomenutelné série Cizinka, ve kterém se opět setkáváme s oblíbenými hrdiny, a naštěstí to nebude naposledy. Tato sága si i po tolika letech od jejího prvního vydání nachází další a další věrné čtenáře. To už samo o sobě vypovídá o skvělém a poutavém zpracování, které neomrzí.

„Pro mě, Anglánko to bylo pokaždé napořád,“ odpověděl prostě.

Příběh nás zavede do rozdílných staletí. Claire i Jamie mají zlomená srdce, nemohou se vyrovnat se ztrátou jeden druhého. Milovali se navzájem víc, než vlastní život a přesto je osud rozdělil. Jamie po bitvě na Cullodenu prošel peklem, dokonce chtěl zemřít, protože život bez Claire si nedovedl představit. Zažil mnohá strádání a útrapy. Mimo jiné strávil nějaký čas jako psanec, poté žil několik měsíců uvnitř studeného, páchnoucího vězení. Claire na druhé straně vychovávala dceru Briannu po boku Franka. Vybudovala si kariéru, ale stále se soužila láskou po milovaném zrzkovi. Po celých dvacet let byla přesvědčena, že její manžel zahynul, ale nečekaně podle historických pramenů zjistí, že je dosud naživu a rozhodne se k němu vrátit. Začíná tak nebezpečná pouť plná dobrodružství, akce, zvratů, ale především obrovské lásky.

„Nemůžu se na tebe dívat, Anglánko, ani od tebe odtrhnout ruce. Nemůžu tě mít ve své blízkosti a nechtít tě.“


Mořeplavec je rozdělen na devět částí a je složená z 63 kapitol, které jsou popsány datumem i místem, kde se odehrávají. Jednotlivé stránky se točí kolem hlavních hrdinů. Claire je stále tvrdohlavá, inteligentní, rozhodná, schopná, silná a sebevědomá feministka a Jamie Fraser je pohledný, odvážný, milující - prostě miláček. Takový superman, který zvládne všechno a opakovaně se pere s těžkým a krutým osudem. Některé skutečnosti se naštěstí nezměnily.

Claire. To jméno působilo jeho srdci bolest, která byla ničivější než cokoliv, co kdy muselo jeho tělo snášet.


S velkým očekáváním jsem se těšila na shledání Jamie a Claire a díky Mořeplavci jsem mohla sledovat jejich vzájemnou cestu a opětovné sbližování a sžívání se s novou situací. Už to nejsou stejní lidé jako dříve, prožili 20 let bez sebe, mají vlastní život, pochybují o sobě, ale vzájemná přitažlivost nevyprchala.

Claire a Jamie jsou prostě spřízněné duše, která se měli potkat, navíc jsou neuvěřitelně sladcí, jejich lásku jim mohou mnozí závidět. Na druhou stranu si toho vytrpěli na několik životů dohromady. Prožili si opravdu spoustu úskalí, bolesti, trápení, mučení, ale nezlomilo je to.  

Jímala mě hrůza, ale i silný pocit viny. Já jsem byla v bezpečí, v teple a dobře živená, namísto toho, abych s nimi sdílela jejich osud, protože jsem odešla, jak to po mně Jamie chtěl.

Mořeplavec je opravdu pořádná bichle, jejíž příběh se rozprostírá na 1148 stránkách, jde zatím o nejdelší knihu, kterou jsem kdy četla, ale Diana Gabaldon je rozená vypravěčka, málokterý spisovatel udrží čtenářovu pozornost po celou dobu tak dlouhého vyprávění. Mnohé čtenáře by vyděsila samotná tloušťka knihy, ale jelikož jde o Gabaldon, tak je jasné, že je to záruka kvality.

Momentálně v televizi běží již třetí řada seriálu Cizinka, který vychází z příběhu Diany Gabaldon. Během čtení jsem zároveň sledovala seriál a pozorovala tak rozpory mezi dvěma zpracováními neobyčejně silného příběhu. Líbí se mi, že kniha koresponduje se seriálem v důležitých věcech, že se v některých skutečnostech liší, mi nikterak nevadilo, protože obě podoby vypravování tohoto romantického příběhu jsou skvěle zpracovány a stojí za to

„Jsi dospělá Bree,“ řekl tiše. „Už teď žiješ sama, je to tak? Můžeš ji milovat, ale už ji víc nepotřebuješ. Ne tak, jako když jsi byla malá. Copak ona nemá právo na svou vlastní radost?“

Já historické knihy nečtu, ale v tomhle případě jsem ráda udělala výjimku. Nevšední a silné osudy tohoto sympatického páru si prostě nemůžu nechat ujít a vy byste taky neměli. Pokud se pustíte do Mořeplavce, nebudete litovat. I přes svou tloušťku to je příběh neuvěřitelně čtivý, napínavý a dojemně zpracovaný. Emoce tryskají z popsaných stránek rovnou na čtenáře. Děj je navíc plný zvratů, erotických scén a nečekaných rozuzlení.

Uvažoval o tom, zda se s Claire shledá hned, jakmile zemře. Nebo na ni bude muset nějaký čas čekat v odloučení? V každém případě ji opět uvidí. Upnul se k tomuto přesvědčení mnohem pevněji než k principům víry. Bůh mu ji přivedl a zase mu ji vrátí.


V příštím roce se máme na co těšit, nakladatelství Omega si pro nás připravilo další díla z pera populární autorky Diany Gabaldon. Těšit se můžeme především na Bubny podzimu, další díl z velkolepé série Cizinka.

Diana Gabaldonová je autorkou oceněné ságy Cizinka, popsané magazínem Salon jako „nejchytřejší historický sci-fi dobrodružný a romantický příběh, jaký kdy napsala držitelka titulu Ph.D.“. Americká autorka se může pyšnit třemi akademickými tituly. Dříve se živila jako profesorka na univerzitě a sepsala několik vědeckých článků a učebnic. Se svým manželem Douglasem Watkinsem má tři děti, dnes již dospělé, a většinu času tráví ve Scottsdale v Arizoně. Proslavila se svojí debutovou knihou Cizinka, která si získala srdce mnoha čtenářů po celém světě.

Ukázka:

„Já vím, že stále truchlíš po Claire,“ velmi tiše promluvila sestra k jeho zádům. „Myslíš snad, že já bych na Iana dokázala zapomenout, kdyby se nevrátil? Ale je načase pohnout se dál, Jamie. Copak by Claire chtěla, abys prožil celý život sám, bez ženy, která by ti byla útěchou a dala ti děti?“ Dlouho neodpovídal, jen stál a vnímal měkké teplo malé rozcuchané hlavičky, která se mu tiskla ze strany na krk. V zamlženém skle uviděl svůj odraz vysokého, špinavého a pohublého muže s kulatým bílým uzlíkem, poněkud absurdně stočeným pod zamračeným obličejem. „Byla v naději,“ řekl konečně a mluvil spíš se svým odrazem. „Když jsem ji… když jsem o ni přišel.“ Jak jinak by to mohl popsat? Neexistoval žádný způsob, jak sestře vysvětlit, kde Claire je, spíše kde doufal, že je. Že nedokáže myslet na jinou ženu, má-li naději, že Claire je stále naživu.

Hodnocení: 4,5/5

Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Pěkná recenze, Cizinku naprosto miluju a tenhle díl na mě už čeká doma. Už se nemůžu dočkat čtení. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Povedená recenze :) Mořeplavce jsem dočetla před pár dny a jsem nadšená :) Tuhle sérii mám opravdu ráda, jen to jsou trochu bichličky...:)

    OdpovědětVymazat