pondělí 12. března 2018

Kreativní písmo



Kreativní písmo  přináší inspirativní rady, techniky a nápady obsahuje spoustu podrobných nápadů a mnoho inspirativních rad pro ručně psané písmo a uměleckou tvorbu. Kniha je skvěle zpracovaná a rozdělena do čtyř následujících kapitol – moderní kaligrafie, ilustrované písmo, psaní křídou, písmo a ruční práce.

Krasopis – kaligrafie pochází z řeckých slov kallos neboli krása a graph čili psaní.

Kniha Kreativní písmo je neocenitelnou pomůckou nejen pro začátečníky, kteří se dozvědí základní informace o krasopisu a napojování jednotlivých písmen, ale zároveň si mohou na prázdných listech procvičit jednotlivé tahy a tvary. Kniha vás provede velkou a malou abecedou a pro pokročilé může nabídnout spoustu zajímavostí jako je stužkové písmo, kvašové či akvarelová písmo nebo takzvanou Iluminaci.

V úvodu se dozvíme, jaké jsou vhodné pomůcky, jak ovládnout pero, jak si k psaní správně sednout, kniha také popisuje údržbu či výměnu pomůcek. Volně přechází v nácvik psaní a procvičování a pokračuje v různé techniky. Velký prostor je například věnován psaní křídou, kde je popsáno i jak si takovou cvičnou tabuli doma sami vytvoříte.

Jasné a výstižné instrukce jsou doplněny obrázky, které slouží jako názorná ukázka. Knihou nás provedou čtyři nadané umělkyně, které se s námi podělí o informacemi týkající se materiálů a nástrojů, které je nejlepší používat od vodových barev, přes vypalovátka do dřeva, inkoustová pera, až po digitální vymoženosti.


Rozhodně musím pochválit krásné zpracování knihy, ve které nechybí ani místo na jméno majitele knihy či prázdné strany vhodné k procvičování a zdokonalování. Jsou zde kapitoly věnované tomu, jak úspěšně míchat fonty, jak na ornamenty, čísla, rámečky a různé kudrlinky. Tyhle stránky se mi zdály opravdu nabité inspirací a ukázaly mi věci, které by mě ani nenapadly.
Velmi mě potěšila část, která se věnuje převodu ručního písma do digitální podoby. Je zde podrobně popsané, jak pracovat s photoshopem a na co máčknout, což je pro mě (technického nešiku) neocenitelné.

Písmo se díky kaligrafii stane uměleckým vyjádřením, ale je nutné ho neustále procvičovat. Svou kaligrafickou tvorbu pak můžete využít k dekoraci domácnosti nebo ji použít k přípravě dárků pro své blízké.



Z knihy jsem nadšená a ráda bych posunula svoje „čmárání“ na jinou úroveň. Vím, že musím ještě hodně cvičit a pilovat, ale už jsem si objednala speciální pera, která se na krasopísmo používají a jsem hodně zvědavá, jak se s nimi sžiji. Určitě mám v plánu si koupit i inkoust a zkoušet další tipy z téhle nápadité knihy.

Ruku v ruce s procvičováním si po čase vytvoříte svůj vlastní, jedinečný kaligrafický styl. Přirozeně objevíte určitá písmena, tvary a tahy, které jsou vám příjemné. Možná zjistíte, že jste se propracovali k přezdobeným velkým písmenům a spoustě kudrlinek, Nebo se budete cítit nejlépe v oproštěném, uvolněném a ležérním stylu. Zkrátka poslouchejte svou intuici!

Na knize s názvem Kreativní písmo se podílely rovnou čtyři autorky a každá si vzala na starost svoji sekci, které předala své zkušenosti a zajímavé tipy. Například Laura Lavenderová studovala umění kaligrafie u několika mistrů. Její tvorba je součástí několika pohlednic, knih, nechybí ani v módním návrhářství nebo v celé řadě časopisů a blogů. Shauna Lynn Panczyszynová je naopak umělkyně ručního písma a ilustrátorka, která ráda experimentuje s písmem.



Už před nějakou dobou jsem se začala zajímat o hand lettering neboli krasopísmo, které z obyčejných vět dělá umělecká díla. Pokud někdo ovládá tuhle dovednost, je radost sledovat jeho tvorbu a možné výtvory. Já mám k profesionálům opravdu daleko, ale kaligrafie mě opravdu okouzlila a hodlám se v ní zlepšovat a hodně cvičit.

O kaligrafii jsem hledala pomocí internetu mnoho informací a díky videím jsem objevila mnoho inspirace. Ale stále jsem toužila po nějaké knize, která by mi stmelila všechny informace a do které bych se mohla podívat a najít tam potřebné rady a teď ji mám konečně doma. 

Skvělé Kreativní písmo vydalo nakladatelství Slovart, které bylo tak moc hodné a knihu mi zaslalo domů, tímto bych chtěla ještě jednou moc poděkovat za ochotu. J

Hodnocení: 4,5/5

Co vy a krasopísmo? Láká vás tahle zajímavá technika? Máte s ní osobní zkušenost?
PS: budu ráda za všechny vaše tipy ;-)


15 komentářů:

  1. Wow, myslím, že po této knížce půjdu. Já jsem chtěla jít na kurz elfského písma v Brně, ale bylo to okamžitě vyprodáno. Moc bych chtěla umět takto psát. Je to nádhera :-) Přeji hodně úspěchů v pokračování :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevěš hlavu, určitě se zase brzy nějaký ten kurz otevře. :)

      Vymazat
  2. Tak to je nádhera. Kniha vypadá vážně skvěle. :)

    OdpovědětVymazat
  3. To vypadá báječně :) Docela mě láká to zkusit naučit se hezky psát :D Nejsem si jistá jak bych to svedla, ale líbí se mi to :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se to právě taky moc líbilo a rozhodla jsem se to alespoň zkusit. :) A musím přiznat, že je to zábava.

      Vymazat
  4. Tak takhle knížka mě hned zaujala, vypadá skvěle! Ráda vyrábím a tvořím, tak je tohle přesně pro mě :) Ikdyž se někdy snažím psát nějak krasopisně, většinou se to moc nepodaří :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  5. No to je krásný :) já jsem o něm slyšela, i o různých workshopech, moc se mi to líbí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se to právě taky moc líbí. :) O workshopech jsem taktéž uvažovala, ale nejdřív jsem si říkala, že si pořídím knihu. :)

      Vymazat
  6. Teda, vůbec jsem nevěděla, že taková kniha existuje. Tu rozhodně chci! Paráda, díky za tip :)

    OdpovědětVymazat
  7. wow tak to je senzační kniha, tu si pořídím :)
    krásná recenze

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu. :) Kniha je opravdu užitečným pomocníkem ve světě kreativního písma, tak ať se ti s ní dobře pracuje. :)

      Vymazat